موسیقی ایرانی

موسیقی ایرانی

موسیقی ایرانی

موسیقی ایرانی

دستگاه سه گاه

دستگاه سه‌گاه، نیز یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی است.
این دستگاه تقریباً در همه ممالک اسلامی متداول است. این دستگاه بیشتر برای بیان احساس غم و اندوه که به امیدواری می‌گراید مناسب است. آواز سه گاه بسیار غم انگیز و حزن آور است.گوشه‌های مهم این دستگاه عبارت‌اند از:
در آمد،
مویه،
زابل،
مخالف،
حصار.
گوشه‌های دیگر مانند:
آواز،
نغمه،
زنگ شتر،
بسته نگار،
زنگوله،
خزان،
بس حصار،
معربد،
پهلوی(رجز)،
حاجی حسینی،
مغلوب،
دوبیتی،
حزین،
دلگشا،
رهاوی،
مسیحی،
ناقوس،
تخت طاقدیس،
شاه ختایی(حدی)،
مداین،
نهاوند.
آوازی است بی نهایت غمگین و ناله‌های جانسوز آن ریشه و بنیاد آدمی را از جا می‌کند و از راز و نیاز عاشقان دوری کشیده و از بیچارگی بی نوایان و ضعیفان گفتگو می‌کند (برگرفته ازکتاب نظری به موسیقی- روح الله خالقی).

البته حالت این دستگاه در همه جا ثابت نیست و بویژه در مخالف بسیار با شکوه‌است و حتی آهنگهای شادی آوری در سه گاه فراوان هستند از جمله "امشب که مست مستم" .
گوشه‌های مهم دستگاه سه گاه عبارت‌اند از :
۱- درآمد : که معمولاً همه دستگاه‌ها با گوشه‌ای به نام درآمد که نشان دهنده حالت دستگاه است آغاز می‌شود.
۲- زابل : بر درجه سوم گام تاکید دارد.
۳- مویه : که بر درجه پنجم گام تاکید می‌کند و حالتی مانند شور دارد .
مخالف : که بر درجه ششم گام تاکید دارد و حالت آن با سه گاه فرق دارد و می‌توان از این گوشه برای مرکب خوانی به اصفهان نیز استفاده کرد .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد